Josef Kaartinen -palkinto

Josef Kaartinen -palkinto myönnetään vuosittain kannustuspalkintona uransa alkupuolella olevalle saksofonistille tai tunnustuspalkintona merkittävän uran tehneelle saksofoni-muusikolle. Palkinto luovutetaan Seuran kevätkonsertin yhteydessä.

Josef Kaartinen -palkinto kantaa legendaarisen ”saksofoninsoiton maailmanmestarin” nimeä. Kaartinen (1905-1992) oli ensimmäisiä suomalaisia saksofonisteja. Toimittuaan ravintolamuusikkona Helsingissä ja Turussa 1920-luvulla, hän pakkasi soittimensa ja matkusti Australiaan kesällä 1928. Saman vuoden joulukuussa hän voitti Australian yleisradioyhtiö ABC:n järjestämän Radio Eisteddfod -radiokykykilpailun saksofonisarjan, johon osallistui n. 600 saksofonistia eri puolilta maailmaa. Voiton myötä Kaartinen esiintyi sekä solistina että kapellimestarina kaikilla Australian Broadcasting Commissionin operoimilla 62 radioasemalla. Kiertue vei hänet Australiaan, Uuteen-Seelantiin, Tasmaniaan, Etelämeren saarille, Havaijille, Kiinaan, Intiaan, Etelä-Afrikkaan ja jopa Yhdysvaltoihin saakka. Palattuaan Suomeen syyskuussa 1939 Kaartinen esiintyi erittäin monipuolisesti sekä tanssimuusikkona että sinfoniaorkestereiden solistina. Monipuolisuutensa johdosta hänen katsottiin olevan sopiva henkilö antamaan nimensä Suomen Saksofoniseuran tunnustuspalkinnolle.

Josef Kaartinen -palkinto 2016:
Pekka Savijoki

Vuoden 2016 Josef Kaartinen -palkinto myönnettiin Pekka Savijoelle huomionosoitukseksi 1960-luvulla alkaneesta urasta sekä saksofonismin eteen tehdystä työstä.

Pekka Savijoen palkintohaastattelu Saksofani-lehden numeroissa 1 ja 2/2016.